La classe de francais

Kom precis hem från min första lektion på universitetet. Det gick fint.
Min Madame-lärare är snäll och klassen, ja det skiftar, men dom verkar okej!

Ganska kul hur uppdelningen av klassrummet gick efter nationalitet.
Eller logiskt kanske..

Längst fram satt kineserna. Jag hörde dom i och för sig aldrig prata och dom
hade inga rishattar men jag uppmärksammade de sneda ögonen och vågade mig
på en vild gissning. 
Bakom dem satt jag som enda norden-bo såklart. Bredvid mig satt några tjecker.
Ett stort lexikon där det stod francais - tjecnvkdnadnsacmeklq på avslöjade dem.
Bakom oss satt folk från något spansktalande land. Jag kom tidigt och frågade om detta
var franskaklassen..
- La clathsse de franthssais oui, fick jag till svar. Läspandet gav mig vägledning..
Längst bak satt några engelska-pratare. Fy tusan vilken dialekt dom har när de försöker prata
franska. Jag framstår som Edith Piaf. Nästan hela klassen (inte jag såklart!) inkl. vår Mme
fnissade lite när de läste. Men ingen verkade ta illa upp. De kanske har någon slags överenskommelse
om en roll som klassens clowner..

Jag blev vän med en käck tjeck bredvid mig. Hon heter något långt med konstiga ljud
så jag kallar henne för Jane. Hon blev bestört när hon hörde att jag inte var med i Erasmus (utbytesprogram)
att jag var här själv och inte kände en enda person i min ålder.
Hon tog genast mitt nr, gav mig sitt och bjöd med mig på fest på lördag. Schysst!

Nämnde jag att min Mme hade läderbyxor på sig idag..?!

Kommentarer
Postat av: Kawreen

Alltså, jag har en teori. Fransmännen borde egentligen vara tyskar, med sina läderbyxor extravaganza jaaah.

Postat av: papi

Ja, du verkar ju ha kommit in ganska bra i livet "efter familjen" Haha... gott att läsa min stora dotter. Se nu för f..n till att inte alltid lita på första-blicken intrycket..Hm



Må bäst, och var rädd om dig i din underbara värld full av Nutella. Kram/Pappa

2009-02-10 @ 13:47:43
Postat av: Äppelkind

Kawreen: jag tror iallafall att dom har lite identitetskris. Tyska klädesval, engelsk/danska matvanor och .. kommer inte på ngt mer..



Papi: i loove nutella, not. Krya på dig, Puss!

2009-02-10 @ 16:02:36
URL: http://belle.blogg.se/
Postat av: andrea

tror du har agne att tacka för din goda franska .. härligt att du har kommit fram så bra !!

2009-02-15 @ 15:09:12

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback