Liten lär dig själv del 2

Bonjour mes amis. Det vet ni vad det betyder vid det här laget. Hur går det med gurglandet? Har ni lärt er att säga hans utan H och utan S?  Det är i så fall himla skickligt gjort eftersom det är relativt svårt.

 

Idag ska vi ägna oss åt det jag nämnde förra gången. Och eftersom jag redan nämnt det en gång behöver jag inte ödsla tid på det, utan jag går direkt till kapitel 2.

 

Enklaste sättet att fråga efter vägen är:
Place St Jacques, s’il vous plaît.
[Plass Sankt Tjack, sill vo plä]
Enkelt va?

 

Il y a … près d’ici? – [illja … prrä disi] – finns det … här i närheten?
T.EX.
Il y a une banque près d’ici = finns det en bank här i närheten?

 

En annan sak som kan vara bra att kunna på franska är att säga varifrån man kommer och vilken nationalitet man har. Speciellt om ni pratar engelska. Sedan så har svenskarna ett väldigt bra rykte härifrån så det kan även användas som partytrick.
- ”Jaha är du från Sverige. Cool. Hur många isbjörnar bor det på din gata? Hur många rum har din igloo? Tog du med dig någon diamandryck?”
Om ni inte fattar betyder det att ni inte varit uppmärksamma på tidigare inlägg och om så är fallet så bryr jag mig inte om det utan tycker mest synd om ert ovetande… Såhär säger ni i alla fall:

 

Je suis Suèdoise – [jö sui suädoass] – jag är svenska
Je suis de Suède – [jö sui dö suädd] – jag är från Sverige

 

Hade först tänkt ta med en till fras. Nämligen ”jag är inte från ryssland”, för den frågan har nämligen jag fått ett par gånger. Exakt ett par gången faktiskt. I samma bageri. Men så kom jag på att en av er ÄR ju faktiskt ryss. Och då spelar det ju ingen roll. För om dom frågar kan hon ju alltid svara på ryska och då kan dom ju stå där och glo som fån.

 

À bientôt et schmoeutch schmoeutch.
Slutet av meningen är ett franskt pussljud. Ni vet här pussar man ju varandra på kinderna. Och efter två lektioner har ni kanske i alla fall lärt känna en liten stackare som ni kan gå omkring och pussa på. 

Kommentarer
Postat av: Jennifer

Nu börjar det bli avancerat, I love it!



Vill bara berätta att jag är awesome på att beställa glass på franska, så jag vet vad jag ska göra så fort jag landar på fransk mark :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback