Liten lär dig själv del 4

Hej hej på er. Franska time idag igen. Idag ska vi åka buss och köpa cigarretter. Ingenting jag ägnar mig åt dagligen men det gör ju mina väninnor.

 

Alors,  tabac = kiosk, tobaksaffär. Man säger inte turken här så fråga för tusan inte var ni kan hitta honom. Det fattar dom INTE!

 

För att köpa cigaretter – (snus finns inte här ni vet):
Un paquet de Marlboro, s’il vous plaît
[an packe dö Marlboro, sill vo plä]
Supersimpelt, man kan även förenkla och bara säga märket som åtföljs av ”sill vo plä”.

 

Un plan – [an plan] – en karta över en stad eller liknande
Un briquet – [an brickä] – en tändare

 

För att köpa en biljett på bussen:
Un billet, s’il vous plaît
[an bije sill vo plä]
= en biljett för endast en väg
Un billet retour, s’il vous plaît
= en biljett för att åka två gånger

 

Och för att hinna med bussen måste man kunna klockan. Det är inte så himla lätt så jag ska hjälpa er. Annars kan ni välja någon med ett synligt ur och sedan säga:
Quelle heure est-il – [käll örr ett-ill] – vad är klockan
Förhoppningsvis visar människan er uret och ni inser själva. Annars så är det bra att kunna siffrorna:

 

Un – [an]                                           
Deux – [dö]                      
Trois – [trroa]                     
Quatre – [kattrr]                     
Cinq – [sank]                     
Six – [siss]                                           
Sept – [sätt]                     
Huit – [uitt]                                           
Neuf – [nöff]                     
Dix – [diss]                     
Onze – [onz]
Douze – [doz]
Lägg till sur matin eller sur après-midi. Förmiddag respektive eftermiddag. 


Kommentarer
Postat av: Jen

Swwet, jag tror att mina franska kunskaper blir bättre och bättre. Det märker vi om det är sant när vi kommer till frankrike!

2009-04-07 @ 09:45:29
Postat av: äppelkind

Ja det hoppas jag, min kurs är av bästa kvalité :)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback