Spanien är ett land..

Spanien.. precis sadär sandigt och förtjusande som man trott. Huelva.. liten charmig stad med nära till det mesta: Sevilla, havet, Columbus.. Och sa människorna, mycket viktig del av staden. Jag har träffat en av nyckelpersonerna..

Maria Jose. God vän till Nathalie som bjuder upp oss tva pa en liten kaffe. Nathalie varnar och säger "vi stannar bara en liten stund" och förklarar att senast hon var där för att "dricka kaffe" slutade det klockan 01 pa morgonen. Och da hade hon ända gatt dit vid 17-tiden..

Hon bor i en vaning mitt i centrala Huelva. Trapphuset är bedarande med porslinsbeklädda väggar i terracottarött och medelhavsblatt. Själva lägenheten är enorm. Fast okej, är man hemmafru med 7 barn sa är det ett maste.. Precis innanför dörren star det obligatoriska lilla dryckesbordet. Allt serveras i karaff med matchande kristallglas. Och dryckerna gar utan undantag i gyllene bärnsten. Väggarna är täckta av fotografier och Dali inspirerad konst. Och fläktar, överallt fläktar. Jag tänker - värme saklart. Men efter 2 timmar hemma hos Maria Jose börjar jag misstänka att kanske har fläktarna med hennes vana att sprida rök omkring sig att göra. Kedjerökning kallar man det tror jag. Picture this: Whiskeydrickande spanskhemmafru i rödblont, tunnt har bärandes ett halvgenomskinligt nattlinne med obligatorisk cigg i mungipan. Där har vi henne - Maria Jose. Och jag kan inte lata bli att beundra..

Speciellt biblioteket! Mäktigt. Bokhyllor som gick nästan ända upp till taket men det gjorde ingenting för biblioteksstegen som stod lutad mot hylla nr 6 vägde upp för det hela. Och nu har jag bestämt mig - är det  nagot jag ska skaffa sa är det ett bibliotek med obligatorisk stege!

Kommentarer
Postat av: lil Jen

Låter helt fantastiskt! Jag vill också ha et bibliotek


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback