Liten lär dig själv del 1

Fick en sms-önskan igår om en liten parlör inför avresa. Det kommer nämligen fint besök från Göteborg ner till mig i slutet av maj. Och det var väl väldigt ambitiöst av dem att be mig om en liten franskakurs. Men självklart, jag snickrar ihop något. Emelie fixare, fixare, fixare… Så i sann Liten Svampskola-anda kommer jag att publicera en lär-dig-själv-hemifrån kurs i några olika delar. Teman blir det såklart. Då dyker vi…

 

Vi börjar väl med det mest logiska. Artighets- och hälsningsfraser. Sådant som är användbart överallt. På flygplatsen, på bussen, på gatan, i affären, på zoo etc.

 

Bonjour – [bånnjorr] – Hej
Salut – [sallu] – Hej + hejdå till kompis, familj etc.
Bonne journée – [bånn jårrne] – ha en bra dag
Ça va – [sa va] – hur är det + jag mår bra
Merci - [märrsi] – tack
De rien – [dö rrian] – det var så lite så
S’il te plaît – [sill tö plä] – ”please”

 

Så, nu kan ni börja prata med varandra. Jag kanske får skaffa ett chatrum här på bloggen så att man kan träffa vänner som också vill lära sig franska. Det hade väl varit fint…

 

Observera följande:

Ord som un = en, ett och vin = vin är knepiga.
I fonetisk skrift har jag skrivit dem som ”an”.
Tänk er att ni säger hans, utan h och utan s.
Där har ni det. Himla krångligt.

 

Observera att alla R är dubbla. Ni vet hur fransoserna rullar på
R:n precis som skåningarna. Ni kan öva hemma genom att försöka
göra ett GRRR ljud. Ungefär som när man gurglar något i munnen.

 

S’il te plaît – används när du säger du till någon
S’il vous plaît – används när du säger ni till någon
Och ni säger man alltid när man inte känner varandra: på restaurang, hotell, mataffär, bageri, fråga någon om vägen, busschaufför, äldre person etc. Det är en sån fras som inte kan säga för många gånger i samma mening typ.
Ni säger även Madame eller Monsieur!

 

Så, det var allt för den här gången. Nästa gång har vi landat i Metz och ska försöka hitta till vårt vandrarhem, hotell eller soffa för de som kör på couchsurfing.

À bientôt mes amis.
= Vi ses snart mina vänner.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback